Menstürasyon öncesi sendromu (PMS-PreMenstrualSyndrome)

Menstürasyon öncesi sendromu (PMS-PreMenstrualSyndrome)

 

Menstürasyon döneminden bir – iki hafta önce başlayıp bu dönemin sonlanmasıyla ortadan kaybolan sıkıntılar her kadını farklı etkiler. Ortaya çıkışı ve tedavisi konusu henüz net değildir ancak hormonların bireyler üzerindeki etkisi önemlidir. Menstrüel döngünün ikinci yarısında (adet görmeye yaklaşırken) östrojen progesterona oranla en düşük halindedir ve bu zaman dilimi ruh halindeki oynamaların ve aşermelerin, yeme krizlerinin en yoğun yaşandığı dönemdir. Bu her bireyde farklı etki gösterir mesela;

GERGİN KEDİ Sinirleriniz çok gergin olabilir ve her şey üzerinize geliyormuş gibi hissedebilirsiniz. Sakin olun bu durumu tetikleyen hormonlarınız ve geçici bir durum . Östrojen için  “doğal” antidepresan diyebiliriz çünkü Östrojen “mutluluk hormonu” olarak bilinen seratonin üretimini etkiliyor. Düşük östrojen düşük seratonin diye düşünülebilir. Düşük seratonin ise genellikle karbonhidrat ve şeker açısından zengin yiyecekler için aşermek demektir (örneğin çikolata) ama sakın buna kanmayın .

YILGIN BALIK Her şey birbirine karışmış gibi olabilir ve kendinizi baskı altında hissedebilirsiniz böyle bir durumda stres düzeyiniz artar ve iştahınız bu durumdan etkilenebilir. Duygusal açlık ile fizyolojik açlığın birbirine karıştığı birçok duygu vardır, içinde bulunduğunuz dönemi rahat ve sorunsuz geçirmek için farkındalığınızı arttırmaya çalışın, durumu kabullenin ve sakin olun. Enerji değeri iyi ancak yüksek yağ ve şeker içermeyen besinleri seçin

AĞLAYAN  ÇİÇEK Duygusal durumunuzun çok hassas olduğu günler geçiriyor olabilirsiniz, her şey sizin gözyaşı dökmenize sebep oluyor olabilir, sürekli kendinizi sorguluyor olabilirsiniz, korkularınız daha fazla açığa çıkmış olabilir. Sakin olun ve bu dönemin geçeceğini düşünüp kendinizi güçlendirin. Seratonim mutluluk hormonu olarak bilinir ve  bağlantılı olduğu bir başka hormon melatonindir. Melatonin uyumamıza yardımcı olur. Düşük seratonin ile düşük melatonin aynı anlama gelir. İyi uyuyamadığınız dönem stresi artırır uyumaya çalışın

İŞTAH CANAVARI 

Kendinizi tanımakta zorluk çekiyor ve bana ne oluyor yine dediğiniz bir dönemde olabilirsiniz. İştahınız çok açık, çok sinirli ve hiçbir şeye tahammül edemeyecek duruma gelmiş de olabilirsiniz. Hormonların oyununa gelmeyin Sakin olun durumu kabul edin ve derin bir nefes alıp en değerli hazineniz olan bedeninizi iyi beslemek ve kendinizi daha iyi hissetmek için aşağıdaki önerilere kulak verin:

  • Kuru kayısı, kuru üzüm, kuru erik içerdikleri doğal çeker ve lifler sayesinde insülün hormonunu çok fazla uyarmaz ve kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlar

 

  • Balık yağındaki omega-3 yağ asidinin en depresif durumlarda bile insana yardımcı olduğuna dair gittikçe çoğalan kanıtlar var. Omega 3 tüketin, ceviz de bunun için çok iyi bir kaynaktır.

 

  • Eğer bu dönemde 1-2 kg fazlanız oluyorsa ve şişlik hissediyorsanız tuz tüketimini azaltın bunun için, tuzlu peynir, zeytin, soya sos, turşu ve tuzlu soslardan da uzak durun. Ödem oluşumuna karşı sodyum ve potasyum dengesi önemlidir potasyumun iyi kaynağı olan kuru kayısı, muz ve patates de iyi gelecektir.

 

  • Düzenli egzersiz yapın egzersiz sırasında salınan endorfin hormonunun mutluluk vereceğini unutmayın
  • Şeker ve şekerli yiyecekler, kafein ve alkolden uzak durun, bunun yerine melisa, papatya gibi bitki çayları için, az şekerli meyve suyu ve kuru meyveler ile şeker ilave etmeden hoşaf kaynatın veya taze meyve ile komposto yapın
  • Aşırı şiş olduğunuzda vücuttaki fazla suyu atmak için 1 .5 litre su ile 1 demet maydanoz, yarım limon, 1 çay kaşığı toz zencefil ve 1 dal kabuk tarçını kaynatın, süzdükten sonra 1 tatlı kaşığı bal ekleyip gün boyu için her gün yeniden tekrarlayabilirsiniz sıcak veya soğuk içmek sizin tercihiniz
  • Uyku düzeninize dikkat edim mutlaka 8 saat uyumaya çalışın
  • Stresi azaltmakla ilgili kendinize göre çözüm önerileri geliştirin arkadaşlarınızla sıkıntıları paylaşın
  • Sigara içmeyin
  • Magnezyum ( 400 mg/gün), B6 vitamini ( 50-100 mg/gün) ve Vitamin E ( 400 IU / gün) alımının PMS etkilerini azalttığı yönünde çalışmalar var bu vitamin ve mineralden zengin besinler seçin. Örneğin yeşil yapraklı sebze, badem, brokoli, yağsız dana eti gibi
  • Vücutta aşırı şişlik oluyor ise tuz alımınız azaltmak gerekir, böyle bir durumda potasyum zengini besinlerden olan muz kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayabilir. 1 bardak tarçınlı ılık süt, 1 muz ile 10 -15 badem veya fındık sizi rahatlatacaktır
  • Kansızlık tablosu olanların  – kuru üzüm, kuru kayısı ve kırmızı et tüketimini C vitamini ile birlikte arttırmaları önemlidir
  • Ve tabii seratonini artırmanın başka yolları da var: iyi bir cinsel hayat, iyi arkadaşlar, evde beslenen bir hayvanınız olması, bir gruba ait olmak, birilerine yardımda bulunmak gibi. Hayat tarzınız en az beslenmeniz kadar nasıl hissettiğiniz üzerinde etkili olacaktır göreceksiniz.

İlgili Yazılar

Neden Kilo Veremiyorum?

Yaz ayları tatil keyif dinlenme hatta biraz da kendini şımartma olarak algılanıyor. Birey bu rahatlık duygusu ile tabi ki biraz, bazen birazdan da çok ipin ucunu kaçırabiliyor. Sizi çok iyi

ÇALIŞAN KADININ İYİ YAŞAM GÜNLÜĞÜ

  Özellikle uzun çalışma saatleri olan ve masa başında çok vakit geçiren ofis çalışanlarında, kilo artışı kaçınılmaz oluyor. Oysa çalışırken de doğru beslenmek ve kilo almak yerine fazla kilolardan kurtulmak

Bahar yaklaşırken kilo vermek için mucizevî bir besin mi arıyorsunuz?

Kötü haber bu konudaki arayışınıza son verebilirsiniz çünkü böyle bir yiyecek yok. İyi haber hemen üzülmeyin çünkü diğerlerine oranla daha çok tokluk hissi veren yiyecekler var!  İşte size bir haftalık örnek

0 Yorum

Yorum yapılmamış!

Yorum yapan ilk kişi olmak için yorum yapın!

Yorum Yap