photo_01012012212101_608Kabızlık durumu; barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık göstermekle birlikte net bir sayısı da yoktur.

Genel olarak her gün düzenli olarak 1 defa tuvalete çıkılması bireyi rahatlatmaktadır ancak bu sürenin uzaması ve tuvalet ihtiyacını giderirken zorlanılması “Konstipasyon” yani “Kabızlık” olarak isimlendirilir. Özellikle erkeklere oranla bayanlarda daha sıklıkla karşılaştığımız bir durumdur. Şişkinlik hissiyatı yarattığı için uzun süre devam ederse bireyi ciddi anlamda etkilemektedir.

Kabızlık beslenme ile doğrudan ilişki içerisindedir. Yeterli sıvı tüketilmediğinde, posalı yiyeceklerden yenilmediğinde, yeterli egzersiz yapılmadığında veya uzun süreli uygulanan yağsız diyetler sonucunda kabızlık problemiyle karşılaşmak olasıdır. Bunların dışında, kalın barsaklarda fonksiyon bozukluklarına bağlı olarak ya da bir başka hastalığın semptomu olarak kabızlık gelişebilmesi de mümkündür. Vücut suyunun %10 gibi bir oranda azalması kabızlığa yol açmak için yeterlidir. Bu nedenle özellikle yeterli sıvı alımı çok büyük önem taşımaktadır.

Genellikle posadan zengin besinler (meyve, sebze, tam tahıllı ürünler) tüketmek, bol sıvı almak ve bol egzersiz yapmak sorunu çözebilmektedir. Ancak kronik kabızlık yaşayan belirli bir grupta bulunmaktadır, bu gibi durumlarda mutlaka doktora ve beslenmenizi düzenlemesi için bir diyetisyene başvurmalısınız. Kabızlık genellikle zararsızdır, ama başka ciddi problemlerin işaretçisi veya nedeni de olabilir. Bu nedenle çözüme hemen ulaşmak için laksatif içerikli ilaçlar, sinameki içerikli bitki çayları ve lavman doktora danışılmadan kullanılmamalıdır çünkü bu ilaçların uzun süre kullanımı barsak tembelliğini oluşturacaktır.

Dönemsel barsak tembelliği yaşıyorsanız beslenmenize odaklanın

  • Sabah uyanınca 1 bardak oda sıcaklığında su ve 1-2 adet kuru kayısı ve kuru erik, çözüme ulaştıracaktır.
  • Daha etkilisini deneyin; 1 kuru incir, 2 kuru kayısı, 2 kuru eriği ufak ufak doğrayıp, 1.5 çay bardağı suyla haşlayın. Daha sonra içine 1 yemek kaşığı zeytinyağı, 1 tatlı kaşığı keten tohumu ekleyerek robottan geçirin. Marmelat formunda olan bu karışımdan her sabah 1 tatlı kaşığı dolusu aç karnına 2 bardak ılık suyla tüketin.
  • Probiyotik özellikli besinlerde, barsak florasına etki ederek bağırsak düzeni sağlamaya yardımcı olmaktadır.
  • Her öğüne, çiğ sebze ve salata eklemek de fayda yaratır.
  • Klasik kahvaltılarınız yerine farklı kahvaltıları deneyin özellikle sabah; yoğurt+yulaf+meyve 3’lüsünü tercih etmek etkisini hemen gösterecektir.
  • Ara öğünlerde meyve veya meyve hoşafı ile çiğ sebzeler tercih edin.
  • Her öğündeki salatanıza mutlaka 1’er tatlı kaşığı zeytinyağı ekleyin.
  • Sıvı alımının günlük 2,5-3 litre olmasına özen gösterin.
  • Öğle ve akşam yemeklerinde ise; baklagil veya sebzenin yanında bulgur pilavı veya tahıllı ekmek ve salata tercihleri doğru seçimler olacaktır.