Barsak Tembelliği

Barsak Tembelliği

photo_01012012212101_608Kabızlık durumu; barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık göstermekle birlikte net bir sayısı da yoktur.

Genel olarak her gün düzenli olarak 1 defa tuvalete çıkılması bireyi rahatlatmaktadır ancak bu sürenin uzaması ve tuvalet ihtiyacını giderirken zorlanılması “Konstipasyon” yani “Kabızlık” olarak isimlendirilir. Özellikle erkeklere oranla bayanlarda daha sıklıkla karşılaştığımız bir durumdur. Şişkinlik hissiyatı yarattığı için uzun süre devam ederse bireyi ciddi anlamda etkilemektedir.

Kabızlık beslenme ile doğrudan ilişki içerisindedir. Yeterli sıvı tüketilmediğinde, posalı yiyeceklerden yenilmediğinde, yeterli egzersiz yapılmadığında veya uzun süreli uygulanan yağsız diyetler sonucunda kabızlık problemiyle karşılaşmak olasıdır. Bunların dışında, kalın barsaklarda fonksiyon bozukluklarına bağlı olarak ya da bir başka hastalığın semptomu olarak kabızlık gelişebilmesi de mümkündür. Vücut suyunun %10 gibi bir oranda azalması kabızlığa yol açmak için yeterlidir. Bu nedenle özellikle yeterli sıvı alımı çok büyük önem taşımaktadır.

Genellikle posadan zengin besinler (meyve, sebze, tam tahıllı ürünler) tüketmek, bol sıvı almak ve bol egzersiz yapmak sorunu çözebilmektedir. Ancak kronik kabızlık yaşayan belirli bir grupta bulunmaktadır, bu gibi durumlarda mutlaka doktora ve beslenmenizi düzenlemesi için bir diyetisyene başvurmalısınız. Kabızlık genellikle zararsızdır, ama başka ciddi problemlerin işaretçisi veya nedeni de olabilir. Bu nedenle çözüme hemen ulaşmak için laksatif içerikli ilaçlar, sinameki içerikli bitki çayları ve lavman doktora danışılmadan kullanılmamalıdır çünkü bu ilaçların uzun süre kullanımı barsak tembelliğini oluşturacaktır.

Dönemsel barsak tembelliği yaşıyorsanız beslenmenize odaklanın

  • Sabah uyanınca 1 bardak oda sıcaklığında su ve 1-2 adet kuru kayısı ve kuru erik, çözüme ulaştıracaktır.
  • Daha etkilisini deneyin; 1 kuru incir, 2 kuru kayısı, 2 kuru eriği ufak ufak doğrayıp, 1.5 çay bardağı suyla haşlayın. Daha sonra içine 1 yemek kaşığı zeytinyağı, 1 tatlı kaşığı keten tohumu ekleyerek robottan geçirin. Marmelat formunda olan bu karışımdan her sabah 1 tatlı kaşığı dolusu aç karnına 2 bardak ılık suyla tüketin.
  • Probiyotik özellikli besinlerde, barsak florasına etki ederek bağırsak düzeni sağlamaya yardımcı olmaktadır.
  • Her öğüne, çiğ sebze ve salata eklemek de fayda yaratır.
  • Klasik kahvaltılarınız yerine farklı kahvaltıları deneyin özellikle sabah; yoğurt+yulaf+meyve 3’lüsünü tercih etmek etkisini hemen gösterecektir.
  • Ara öğünlerde meyve veya meyve hoşafı ile çiğ sebzeler tercih edin.
  • Her öğündeki salatanıza mutlaka 1’er tatlı kaşığı zeytinyağı ekleyin.
  • Sıvı alımının günlük 2,5-3 litre olmasına özen gösterin.
  • Öğle ve akşam yemeklerinde ise; baklagil veya sebzenin yanında bulgur pilavı veya tahıllı ekmek ve salata tercihleri doğru seçimler olacaktır.

İlgili Yazılar

Anti – Aging Alışkanlıkları – 2

Zamana meydan okumak her daim genç ve sağlıklı olmayı kim istemez? Diye başlayan antiaging beslenme alışkanlıkları konusuna geçen ay ki bültenimizde başlamış ve özetle şunları söylemiştik. Anti-agingde ilk adım sağlık

Diyetin ve İyi Yaşam’ın Vazgeçilmezi: Yoğurt

Yoğurtla ilgili birçok efsane var, eminim hepinizin aklına “İlk yoğurt nasıl mayalandı acaba?” sorusu gelmiştir. En yaygın inanış yağmurun altında unutulan bir kap sütün ertesi gün mayalanması… Yoğurt bugün sofralarımızda

Kurban Bayramı ve Beslenme

Bayramlar, tüm aile bireylerini bir araya getiren, sevgi ve mutluluğun göstergesi olarak simgelenen geniş sofraların kurulduğu günlerdir… Kurban bayramının yılda bir defa olmasından dolayı et tüketimi ile bunun yanı sıra

12 Yorum

  1. aşkın
    Haziran 16, 13:26 Reply

    merhaba bi sorum olucaktı bende bagırsak tembelligi var ve bundan olayı oluşan hemoroyitim oldu.ben bagırsagımı çalıştıracak mücadeleyi verirken bu esnada hemoroyitim çok agrılı bi hal alıyo bende bunu gidermek için bitki çayı içiyorum böle ce bagırsagımı tedavi edecegim şeylerin bi faydası olmuyo kedi haline bırakıyorum bitki çayı içmiyorum fakat bu seferde bagırsak hemen çalışmadıgı için kabızlık devam ediyo çok ortada kaldım ve psikolojim bozuldu lütfen bana bi yol gösterebilir misiniz…tşk ederim

    •   
      Temmuz 01, 14:43 Reply

      Merhaba Aşkın hanım,

      Bağırsakların düzensizliği yeteri kadar lif almamanız ve su içememenizden kaynaklanabilir. Bu nedenle bol bol meyve ve sebze, tahıllı ürünler tercih edin. Bunun yanında her gün 2-2.5 litre su tüketin.
      Bağırsak düzeni için;
      • Akşamdan 1 bardak suya 1 kuru kayısı 1 adette kuru eriği koyup sabah kalkınca ilk olarak kayısı ve eriği tüketin sonra üzerine suyunu için.

      Sağlıklı ve mutlu günler dileriz.

  2. ali
    Temmuz 07, 00:53 Reply

    Merhaba benim kabızlık problemim var ilaç kullandım ilaç kullandığım süre zarfında düzeldi fakat ilaçlar bitince aynı duruma döndüm napmam gerekiyor bana yardımcı olur musunuz çok teşekkürler

    •   
      Temmuz 07, 11:48 Reply

      Merhaba Ali bey,

      Bağırsakların düzensizliği yeteri kadar lif almamanız ve su içememenizden kaynaklanabilir. Bu nedenle bol bol meyve ve sebze, tahıllı ürünler tercih edin. Bunun yanında her gün 2-2.5 litre su tüketin.
      Bağırsak düzeni için;
      • Akşamdan 1 bardak suya 1 kuru kayısı 1 adette kuru eriği koyup sabah kalkınca ilk olarak kayısı ve eriği tüketin sonra üzerine suyunu için. Sıkıntılarınız geçmezse bir hekimle görüşmenizi tavsiye ederiz.

      Sağlıklı ve mutlu günler dileriz.

  3. sema
    Ağustos 04, 22:12 Reply

    merhaba ben çok kabızlık sorunu yaşıyorum..2 gunde bir 3 gunde bir ancak ve zor bir şekilde giderebiliyorum..Sabahları aç karına bitki çayı yada sıcak limonlu su içiyorum onunda pek faydasını göremedim..Aşırı şişkinlik oluyor ilaç kullandığımda düzeliyor bıraktığımda geri eski halıne dönüyor..Günde 3 litreye yakın su da içiyorum psikolojim altüst oldu ne yapmam lazım…

    •   
      Ağustos 11, 16:32 Reply

      Merhaba Sema hanım,

      Bağırsakların düzensizliği yeteri kadar lif almamanız dan kaynaklanabilir. Bu nedenle bol bol meyve ve sebze, tahıllı ürünler tercih edin. Bunun yanında her gün 2-2.5 litre su tüketin.
      Bağırsak düzeni için;
      • Akşamdan 1 bardak suya 1 kuru kayısı 1 adette kuru eriği koyup sabah kalkınca ilk olarak kayısı ve eriği tüketin sonra üzerine suyunu için.
      Varis problemleri ve dolaşım ile ilgili sıkıntılarınız için bir hekimle görüşmenizi tavsiye ederiz.

      Sağlıklı ve mutlu günler dileriz.

  4. elif
    Ağustos 06, 23:04 Reply

    Dilara Hn, merhaba. Senelerden beri muzdarip olduğum bir sorunum var. Düzenli yürüyüş yapmama ve sebze-meyve tüketmeme rağmen sabahları bağırsaklarım tam verimlilikle çalışmıyor. Bir kerede bağırsaklarımı boşaltamıyorum. Dışarı çıktığım zaman karın ağrılarım başlıyor ve tuvalet ihtiyacı hissediyorum. Bu yüzden 2 senedir dışarı çıkmaya korkuyorum. Ya kabız ya da ishal oluyorum. Ortası yok. Derdime bir çare. Saygılarımla,

    •   
      Ağustos 18, 17:01 Reply

      Merhaba Elif hanım,

      Kabızlık durumu; barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın
      uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık göstermekle birlikte net bir sayısı da yoktur. Dönemsel barsak tembelliği yaşıyorsanız beslenmenize odaklanın, kuru incir, kuru kayısı, kuru erik bu konuda size yardımcı olacaktır ama miktarlarına da dikkat edilmelidir. Bu konuda bir hekime görünmenizi öneririm.

      Sağlıklı ve mutlu günler dilerim.

  5. zeynep
    Eylül 24, 18:07 Reply

    mrh şiddetli bi şekilde kabızlık problemi yaşıyorum bu kilo almama neden oluyor.günlük 3 lt su tüketiyorum düzenli yürüyüs te yapıyorum doktokrun verdi ilaçlar bitince yada sabah sıcak su içmek gibi klasikleşen şeyleri yaparkende vucut alışınca hiç bi etkisi olmuyor yaptıklarımın aynı zamanda basurumda var.

    •   
      Ekim 20, 17:42 Reply

      Merhaba Zeynep hanım,

      Kabızlık durumu; barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın
      uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Dışkılama sayısı sağlıklı kişilerde farklılık göstermekle birlikte net bir sayısı da yoktur. Dönemsel barsak tembelliği yaşıyorsanız beslenmenize odaklanın, kuru incir, kuru kayısı, kuru erik bu konuda size yardımcı olacaktır ama miktarlarına da dikkat edilmelidir. Bir hekim ile görüşmenizi öneririm.

  6. ruveyda
    Kasım 27, 19:15 Reply

    Aşırı derece de konstipasyon mevcut.epilepsi ilaçlarım var.günlük kullanmaykullaniyiorum.ekstradan barsak tembelligi için de ilaç kullaniyorum. Ama bi faydası yok. 3, 4 günde bir oluyor. Su da içiyorum. Başka ne yapmalıyım? Psikolojim bozuldu.;(

    •   
      Aralık 02, 16:33 Reply

      Merhaba ,

      Bağırsakların düzensizliği yeteri kadar lif almamanız ve su içememenizden kaynaklanabilir. Bu nedenle bol bol meyve ve sebze, tahıllı ürünler tercih edin. Bunun yanında her gün 2-2.5 litre su içtiğinizden emin olun.
      Bağırsak düzeni için;
      • Akşamdan 1 bardak suya 1 kuru kayısı 1 adette kuru eriği koyup sabah kalkınca ilk olarak kayısı ve eriği tüketin sonra üzerine suyunu için. Sıkıntılarınız geçmezse hekimle görüşmenizi öneririm.

      Sağlıklı ve mutlu günler dileriz.

Yorum Yap

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.