GEBELİKTE BESLENME DÜZENİ YAZI DİZİSİ

GEBELİKTE BESLENME DÜZENİ YAZI DİZİSİ

 

Sevgili anne adayları, heyecanınızı ve endişelerinizi çok iyi anlıyorum, bu dönemin sizin için ne kadar özel olduğunu da, bu sebeple ben de heyecanınıza ortak olarak merak ettiğiniz birçok konuyu derledim, şimdiden hepinize mutlu bir hamilelik ve evinizin yeni üyesiyle musmutlu bir hayat diliyorum. 🙂 Bu yazı dizisine başlama nedenim sosyal medya hesaplarımın hemen hepsinden hamilelik dönemiyle ilgili sorular gelmesi.
Hamilelik dönemi kadınlar için birçok değişikliği beraberinde getiriyor. Hormon dengesinde, vücut yapısında, kilo miktarında ve psikolojik durumlarda olanlar bu değişikliklerin başlıcaları. Bu yazı dizisinde hamilelik döneminde en çok sorulan soruları ve en fazla karşılaşılan sorunları ele almak istedim.
1. Hamilelikte Diyet Yapılır Mı?
2. Gebelikte Ödem(Yazıya tıklayarak ulaşabilirsiniz)
3. Gebelikte Kabızlık(Yazıya tıklayarak ulaşabilirsiniz) 
4. Hamilelik Döneminde Tüketimine Ağırlık Vermeniz Gereken Besinler(Yazıya tıklayarak ulaşabilirsiniz)
5. Gebelik Süresince Dikkat Edilmesi Gerekenler(Yazıya tıklayarak ulaşabilirsiniz)

Her hafta pazartesi ve perşembe günleri bu konuları birlikte inceleyeceğiz. Hamilelik hayatınızda çok nadir yaşayacağınız duyguları tattıracak size, endişelenmeyin, her şeyin güzel olacağına inanın.

HAMİLELİKTE DİYET YAPILIR MI?

Gebelik planlayan kadınlar veya gebe kadınların endişelerinden birisi de kilo almak ve doğumdan sonra bu kiloları verememek.
1. Peki hamilelik döneminde ne kadar kilo almak sağlıklıdır?
2. Hamileyken diyet yapılması doğru mudur?
3. Bebeğin sağlığı için hangi besin grupları tüketilmeli?

Hamilelik Öncesi Diyet Yanlış Mı?
Hamilelik döneminin anne ve bebek açısından sağlıklı geçmesi, yeterli ve dengeli beslenme ile ilişkilidir. Bu dönemde anne hem kendi ihtiyaçlarını hem de bebeğinin ihtiyaçlarını karşılayabilmelidir. Hem bebeğiniz hem de sizin için yeterli ve dengeli beslenmek hamilelik boyunca tek hedefiniz olmalı. Hamilelik öncesi hızlı kilo kaybı ve besin öğeleri açısından yetersiz bir diyet kesinlikle önerilmez. Eğer planlı bir gebelik ise ve fazla kilonuz var ise kendiniz ve bebeğiniz için depolarınızı dolu tutacak şekilde yavaş kilo verip dengeli beslenme prensipleri çerçevesinde kendinizi bir uzman kontrolünde daha uygun ağırlıkla hamileliğe hazırlayabilirsiniz.
Kilolu olarak gebeliğe başlanması anne adayında gebelik şekeri(gestasyonel diyabet) riskini doğurabilir. Bu duruma bağlı olarak kan basıncında artış ve 4,5 kg üstünde doğum gelişebilmektedir. Aynı zamanda zor ya da maalesef ölü doğum gelişmesi de söz konusudur.

Hamilelik Sırasında Diyet Yapılır Mı?
Bebek, anne rahminde annenin yedikleriyle beslenir, büyür ve gelişir. Gebelik süresince sağlıklı bir bebeğin gelişimini sağlamak için çoğu besin öğesinin gereksinimi artmaktadır. Bu nedenle hamilelikte beslenme çok büyük önem taşımaktadır.
Hamileliğin ilk üç ayında kaloriyi artırmaya ve kilo almaya gerek yoktur. Diğer aylar bir uzman kontrolünde uygun kilo kazanımı ile bebeğinizin sağlıklı bir şekilde büyümesini sağlayabilirsiniz.

Hamileliğe kilo fazlasıyla başlamış dahi olsanız bu özel dönemde ağır diyet yapmak sağlık açısından uygun olmaz. Onun yerine yeterli ve dengeli beslenerek, planlı hareket ederek, fiziksel aktivitesini uygun düzeyde tutarak hem bebeğinin gelişimine katkıda bulunup, uygun ağırlık kazanımıyla hamileliği devam ettirmek hedefiniz olsun. Böylece hem kendiniz hem de bebeğiniz için daha sağlıklı ve rahat bir hamilelik geçirmiş olursunuz.

Anne Diyet Yaparsa Bebek De Zayıflar Mı?

Uygun ağırlık kazanımı bebeğin doğum ağırlığını etkileyecektir. Eğer vücut ağırlığındaki artışı uygun olmayan şekilde sınırlandırırsanız, bebeğinizin düşük doğum ağırlığı ile doğmasına, yeterli olarak gelişimini tamamlayamamasına sebep olabilirsiniz. Bebeğin düşük doğum ağırlıklı doğması, normal ağırlıkta doğan bebeklere göre, hastalıklar açısından zayıf olmasına yol açabilir.

Hamilelik Süresince Kaç Kilo Almalıyım?

Sevgili anne adayları, bebeğinizin karnınızda günden güne büyüdüğü bu dönemde elbette siz de kilo alacaksınız. Gebeliğe normal kilolarda başladıysanız bu döneminde 9 -12 kg ağırlık kazanımı normaldir, ancak gebeliğe fazla kilo ile başladıysanız 7 – 8 kg ile gebeliği tamamlamak da mümkün olabilir. Eğer ikiz bebek bekliyorsanız ortalama 17 – 22 kg ağırlık kazanımı normal olarak kabul edilebilir.

Kazanılan Ağırlıklar Vücudumda Nereye Gidiyor?
Doğumda bebeğinizin ağırlığının 3.5 kg civarında olduğunu düşünelim. Buna göre dağılım;

Bebek 3.5- 4 kg
Plasenta 0.5-1 kg
Amniyotik sıvı 1 kg
Göğüsler 0.5 kg
Uterus 1 kg
Anne kan hacminde artış 1.5 kg
Yağ deposu 2.5 veya daha fazla
Artan kas dokusu ve hücre içi sıvı 2- 3.5 kg

TOPLAM: 12.5 kg civarındadır.

Diyetisyen Betül Karakuş’tan “Emziren Annelere Öneriler” için tıklayınız.

İlgili Yazılar

DİYET EFSANELERİ

Kilo kaybetmekle ilgili doğru bilinen bazı yanlışlar, diyet yapmak isteyenlerin büyük bedeller ödemesine yol açabiliyor. Bilgi eksikliği nedeniyle diyet, mahrumiyet ve yasaklar olarak görülüyor. Sonunda doğal olarak vazgeçen ve “battı

İyi Yaşam Yolculuğu

Herkes ideal kiloda veya hastalıklardan kurtulmuş olmayabilir, ancak elimizde olanla daha iyi yaşam için çabalayabiliriz. ”İyi Yaşam” bir taktik değil, bir yaşam tarzıdır. Kendine saygı, kendini sevmek, ”İyi Yaşam” yolculuğunda

Yağ Yemeden Yağ Yakamazsınız

Yazımın başlığı size tanıdık gelmiş olabilir çünkü bu başlığı daha önce 2009 ve 2012 yılında ve geçtiğimiz aylarda Milliyet Cadde köşemde yeniden kullandım. Bir kez de siz blog okuyucularım için 

0 Yorum

Yorum yapılmamış!

Yorum yapan ilk kişi olmak için yorum yapın!

Yorum Yap