A vitamini (Vitamin A)

Yağda eriyen vitaminlerden biridir. Retinoidler adı verilen yaklaşık 2500 kimyasal bileşik ile, provitamin A karotenoidleri adı verilen kimyasal modeküller, vitamin A ailesini oluşturur. A vitamini hayvansal ürünlerde, örneğin balık karaciğer yağı, karaciğer, süt yağı ve yumurta sarısında bulunur. Meyveler arasında kayısı iyi bir Beta karoten kaynağıdır. Vitamin A ve karotenler yağda kızartma dışındaki pişirme yöntemlerine daha dayanıklıdırlar.Vitamin A, ortamda yeterli yağ varken % 80  oranında emilir. Epitel dokuyu kurumaya sertleşmeye ve dejenerasyona karşı koruyan müköz salgının sentezine  yardım eder. Epitelyum doku, vücudumuzu kaplayan erinin üst tabakasınıda, burun, ağız , solunum ve sindirim sistemi iç yüzeylerinde bulunur. Epitelyum doku, sağlıklı olduğunda vücuda bakteri girişini engelleyici bir rol oynar. Gözün karanlıkta görmesini sağlar. Kemik büyümesi, üreme fonksiyonu ve genel büyüme sürecinin gerçekleşmesinde ektindir.

Açlık (Starvation)

Besinlerin uzun süre alınmaması sonucu oluşan durumdur

Açlık hipoglisemisi

Altı saat veya daha uzun süreli bir açlığı takiben (örneğin: sabahleyin kahvaltı öncesi) ölçülen kan şekerinin 60 mg/dl veya dah az olmasıdır. Normalde seyrek olarak görülür.

Adipoz doku (Adipose tissue)

Yağ dokusuna verilen addır.

Adrenal bezler ( Adrenal glands)

Böbrek üstü bezleri olarak da bilinir.

Aerobik egzersiz (Aerobic exercise)

Kalbin çalşımasını ve solunumu hızlandıran fiziksel egzersiz tipi. Zayıflamada, kan şekerinin kontrolünde, bazı hastaların fiziksel tedavi ve rehabilitasyonunda bu tür egzersizlerden yararlanılır

Aflatoksin (Aflatoxin)

Aspergillus flavus ve benzeri aspergillus küf mantarının ürettiği toksin.Uygun ortamlarda saklanmayan (nemli ve ılık ortam) tahıl ve yağlı tohumlarda oluşur. Karaciğer harabiyetine ve kansere neden olur.

Akılcı Diyet (Rational diet)

Bazı ülkelerde sağlıklı diyet anlamında bu terim kullanılmaktadır. Besin seçerken sağlık temel ilke olduğundan bu terimin kullanılması uygundur. Ancak sağlık yanında başka etkenler de besin seçimini yönlendirebilir ve seçim rasyonel olmaktan uzaklaşabilir. Bu nedenle eğitimde sağlıklı diyet anlamında bu terimin kullanımı uygun görülmemektedir.

Akılcı Diyet (Rational diet)

Bazı ülkelerde sağlıklı diyet anlamında bu terim kullanılmaktadır. Besin seçerken sağlık temel ilke olduğundan bu terimin kullanılması uygundur. Ancak sağlık yanında başka etkenler de besin seçimini yönlendirebilir ve seçim rasyonel olmaktan uzaklaşabilir. Bu nedenle eğitimde sağlıklı diyet anlamında bu terimin kullanımı uygun görülmemektedir.

Alkol (Alcohol)

Bir gramı 7 kkal verir. Fazla tüketildiğinde sinir sistemine olan etkisinden dolayı baş dönmesi, baş ağrısı, bulanık görme, bilinç kaybı vb. gibi belirtiler oluşur. Sindirim sistemine olan etkisi sonucu ülser ve siroz gibi hastalıkların oluşumuna zemin hazırlar. Alkolün kan basıncını arttırıcı etkisi vardır. Bu etki akut alkol alımı ile görüldüğü gibi daha düşük dozda fakat sürekli kullanımda da ortaya çıkmaktadır. Günde 35 g. Saf alkole eşdeğer bir içeceği devamlı tüketen kişilerde kan basıncı önemli derecede yüksek bulunmuştur. Akut veya sürekli alkol alımı beyin kanaması ve felç riskini arttırmaktadır. Alkolün yüksek dansiteli lipoproteinleri (HDL) arttırcı etkisi vardır. Ancak bu artışın kalp hastalıklarına karşı koruyan HDL2 değil HDL3 olduğu bildirilmektedir. Günde 15 gram saf alkole eşdeğer miktarda bir alkollü içeceğin tüketilmesinin kardiyovasküler risk oluşturmadığı, hatta bir ölçüde koruyucu olduğu belirtilmektedir. Ancak, alışkanlık yapan böyle bir içeceğin, tüketen kişiler tarafından ne derecede kontrollü içilebileceği, dengenin fayda sağlamak yönünde ne ölçüde kurulabileceği oldukça şüphelidir. Bu nedenle alkol kullanımı ve miktarı ile ilgili bir öneride bulunmak son derece yanlıştır. Öneri doktor denetiminde uygulanabilir. (Bkz.Tiramin.alkol testi.alkolizm.alkollü içecekler) Sürekli olmasa da arada bir tüketilmesi gerektiğinde fermente içkilerin tamamen saf olmadıklarından dolayı distile içkilere tercih edilmesi önerilebilir. Fermente olanlar arasında kırmızı şarap antioksidan özelliği olan polifenolleri içerdiğinden beyaz şaraba tercih edilmelidir. Şarabın ileri derecede iştahsızlık şikayeti olan kişilerde, psikoterapinin yetersiz kaldığı durumlarda, yemeklerden 20 dakika önce çok az miktarda alınmasının iştahı arttırıcı etkisi olduğu bildirilmektedir. Ancak, şaraplarda bulunan tiramin, bazı kişilerde istenmeyen reaksiyonlara neden olabilir.