Yağlar (Fats and Oils)

İnsan vücudunun biyolojik gereksinimleri için diyetle alınması zorunlu olan en önemli besin maddeleridirler. Vücuda sağladıkları kalori bakımından diğer temel besin ögelerinden daha zengindirler. Bir gram yağ yaklaşık 9 kalori sağlar ki bu miktar karbohidrat ve proteinlerin birer gramının sağladığı enerjinin iki katından fazladır. Vücutta emilimleri diğer gıdalarla kıyaslandığında daha uzun sürede olduğundan, mide boşalmasını, dolayısıyla acıkma duygusunu geciktirirler.

Yapay Tatlandırıcılar (Artificial sweeteners)

Şeker, bal, pekmez vb yerine kullanılan tatlandırıcılardır. Besin değeri olanlar ve olmayanlar şeklinde iki gruba ayrılırlar. Birinci grupta früktoz, glikoz, glisin, mannitol, sorbitol ve ksilitol vardır. İkinci grupta ise apsartam, dulsin, sakarin, alitam ve asesülfam K bulunmaktadır. İkinci grupta bulunanların diyet kalorisine katkısı hemen hiç yoktur. Diyabetliler ve şişman kişiler için düşük kalorili besin yapımında kullanılmaktadır.

Yaşlılık (Aging and nutrition)

Yaşlılıkta bedensel, ruhsal, fizyolojik ve sosyolojik pek çok değişme olur. Bu değişikliklerden fizyolojik olanların büyük bir bölümü beslenme biçiminde yapılacak uygun düzenlemelerle bir dereceye kadar geciktirilebilir. Bunlardan en önemlisi protein, nükleik asit ve lipid moleküllerinde oksidasyon stresi sonucu oluşan bozulmalardır. Oksidasyon stresi daha çok serbest radikaller nedeniyle oluşur. Organizma serbest radikallere savunma sistemi ile karşı koymaya çalışır. Savunma sistemi A, E, C gibi antioksidan vitaminler, biyoflavonoidler, enzimler, çinko, potasyum, B vitaminleri, karnitin ve nikotinamid gibi ögelerden oluştuğundan, bol sebze, meyve, kurubaklagiller ve saflaştırılmamış tahıl ağırlıklı bir diyetin yaşlılık için uygun bir diyet olduğu belirtilmektedir.

Yemek yeme bozuklukları (Eating disorders)

Anoreksiya nevroza ve bulimia gibi yemek yeme düzeninde bozukluk oluşturan hastalıklarla kompülsif yeme gibi yemek yeme davranışı bozukluklarını içine alır. Hastalarda  depresyon, kendine güvensizlik, intihar eğilimi, özellikle aile ilişkilerinde problemlerle baş edememe gibi davranış bozuklukları gözlenir. Kompülsif yemek yeme davranışı olan kişi ise psikolojik faktörlere bağlı olarak aşırı yemek yer ve şişmanlar. Kompülsif  kişilerde iştah, iç uyaranlardan çok dış uyaranların etkisindedir.

Yeterli ve dengeli diyet (Adequate and balanced diet)

Bir kişinin yaşamsal faaliyetlerini sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi, büyüme ve gelişmesini sağlayabilmesi için gereksinim duyduğu tüm besin ögelerini karşılayan diyettir. Bu diyette besin ögeleri yeterli ve aynı zamanda birbirleri ile uygun oranlarda bulunur. Besin ögelerinin diyetteki oranları birbirlerinin emilim, metabolizma ve gereksinimini etkiler. Son yıllarda besin ögeleri arasındaki bu etkileşimler daha iyi belirlenmiştir. Bu ilişkiler doğrultusunda yeterli ve dengeli bir diyet oluşturmanın temel ilkeleri besin çeşitliliğine önem vermektir. Yeterli ve dengeli diyet planlaması yapılırken besin gruplarından ve sağlıklı bireyler için hazırlanmış diyet ilkelerinden yararlanılır.

Yo-yo diyeti yapma (Yo-yo dieting)

Aşırı yeme dönemlerini periyodik olarak kısıtlı yeme dönemlerinin izlenmesi ile tanımlanan uygulama. Kişiler sürekli olarak kilo vermek amacı ile diyet yapmaya uğraşırlar. Fakat zayıflama diyetini bir süre sürdürürler sonra diyeti bırakıp yeniden ve aşırı yemeye başlarlar. Yo-yo diyeti yapma olarak tanımlanan bu uygulamada vücut ağırlığında birbirini izleyen azalma ve artma görülür. Bu durum zamanla kilo almayı kolay, vermeyi zor hale getirir. Her defasında vücudun yağ oranı biraz daha artar, yağsız doku oranı düşer. Bazal metabolizma hızındaki düşüşe bağlı olarak zamanla zayıflamak için daha düşük kalorili diyet uygulaması gerekir.

Yumuşak diyet (Blant diet)

Peptik ülser tedavisinde kullanılan diyettir. Midede irritasyona neden olan ve asit salgısını uyaran besinlerin diyetten çıkarılması esasına dayanır.