Çocukluğumdan beri bayramları heyecanla beklerim, bayramdan önceki o heyecan, aile sofraları, sıcak ilişkiler, akraba ziyaretleri ve çalışma hayatına başladıktan sonra da gelen tatiller… Bayramlarımız genelde hep yemekle birlikte anılıyor, haliyle beslenme düzenimiz de bu günlerde bozulabiliyor. Bu yazımda sizlere bayramı daha sağlıklı ve mutlu geçirmeniz için dikkat etmeniz gerekenleri sıraladım:

  1.  Kırmızı Et Tüketimine Dikkat!

Bayram demek tabii ki de et pişirmek demek. Kırmızı et, hakkında birçok efsane dolaşan bir et çeşidi. Kırmızı et hayvansal protein içerir ayrıca demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir. Biraz sabırsızlığımızdan biraz da milletçe ete olan düşkünlüğümüzden, eti bekletmeden hemen pişirip tüketiyoruz tüketilir ancak yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede, hem de sindirimde zorluk yaratır. Kırmızı etin yağlı kısımlarının doymuş yağ ve kolesterol içerikleri de fazladır, görünürde yağ olmasa bile kırmızı etin ortalama yağ içeriği %20’dir bu yüzden lütfen tüketirken denge ve miktara özen gösterin.

NOT: Mide rahatsızlıklarınız varsa kurban etini 24 saat bekletmeden tüketmemenizi öneririm.

 

  1. Et Pişirme Yönteminizi Değiştirin

Ah o kavurmalar, haşlamalar, kızartmalar çok güzel de hangisi sağlıklı peki? Benden size öneri haşlama, fırınlama ve ızgara yöntemlerini kullanmanız çünkü kavurma ve kızartma yöntemleri yağ alımınızı arttıracaktır. Mangal tabii ki kurbanın en büyük geleneklerinden ama etlerin kömürleşmemesine dikkat edin, kömürleşen et kanserojen madde içerir. Ayrıca ateşe çok yakın pişen etler besin değerini de yitirir.

  1. Etin Yanında Yedikleriniz de Önemli

Kurban bayramında sadece et tüketip sebze ve meyve tüketimini azaltmayın. Etler C ve E vitamini içermezler ve günlük olarak bu vitaminlere ihtiyaç duyarız. Size önerim et yemeklerinin yanında sebze yemeği, salata tüketmeniz. Ayrıca etin içindeki demirin emilimi için C vitamini tüketimi de önemlidir.

  1. Bayramda Sıvı Tüketimini İhmal Etmeyin

Her mevsim için, her bayram için, yılın her günü için su tüketimi büyük önem taşıyor. Özellikle hayvansal protein tüketiminin arttığı bayram günlerinde daha da önemli hale geliyor. Lütfen günlük 2 – 2,5 litre su içmeye özen gösterin.

  1. Ve Bayram Tatlıları…

E tabii bayram tatlısız olmaz. Tatlıya ben de dahil birçok kişi hayır diyemez, hayır demenizden daha önemli olanı porsiyon miktarı. Size ikram edilen tatlıyı sevdiklerinizle paylaşabilirsiniz. Ve altın kural lütfen her gittiğiniz bayram ziyaretinde ikram edilen tatlıyı yemeyin. Kendinize yasak değil, sınır koyun. Şerbetli, ağır tatlılar yerine sütlü, meyveli tatlılar tercih edin.

 İyi, mutlu ve sevdikleriniz huzurlu bayramlar dilerim…