Kolajen son yılların en çok konuşulan konularından biri. Cildini güzelleştirmek, eklemlerini iyileştirmek isteyen, spor yapan bir çok kişinin odak noktası. Peki kolajen nedir ve kimler için gereklidir ve hangi besinlerde vardır? Merak ediyorsanız işte cevapları

Kolajen nedir ?

Kolajen, vücutta özellikle kaslarda, kemiklerde, tendonlarda, bağlarda, organlarda, kan damarlarında, ciltte, bağırsaklarda ve diğer bağ dokularında bol miktarda bulunan bir proteindir. Başlıca işlevi bağ dokusunu güçlendirirken, eklemleri, tendonları, organları ve vücut bütünlüğünü korumaktır. Bu yüzden kemik yapımızın sağlıklı ve güçlü olması için oldukça önemlidir. Aynı zamanda cildin elastikiyetini arttırarak cildin daha sıkı ve gergin olmasına da yardımcı olur. Vücuttaki kolajen seviyeleri yeterli olduğunda, kolajen içeren hücreler güçlü ve genç bir görünüm alır. Yetersiz olduğu durumda ise çeşitli eklem rahatsızlıklarına ve cilt problemlerine neden olur.

Kaç tip kolajen var?

Tanımlanmış yaklaşık 28 tip kollajen var. Ama en çok duyduğumuz ve karşımıza çıkan 3 kolajen ; Tip1 , Tip2 ve Tip 3. 

Tip I kollajen cilt sağlığı için; Tip II kollajen eklem sağlığı; Tip III kollajen ise kan damarları ve kan dokusu için öneriliyor. Tip I kolajen vücut kolajeninin yüzde 90’ına yakınını oluşturuyor, cilt, kemik, tendon, fibröz kıkırdak, bağ dokusu ve dişlere yapı kazandırıyor. Asıl önemli nokta ise Tip I kolajen diğer kolajen çeşitlerine dönüşebilme yeteneği. Bu yeteneği sayesinde Tip1 kolajen vücudun ihtiyacına göre dönüşerek gerekli yerde işlev kazanıyor

Kolajen sentezini arttırmak için ne yapmalıyız?

Vücudumuz düzenli olarak kolajen üretir fakat bu üretim bazı etklenler sebebiyle yavaşlayabilir. İlerleyen yaş sigara içmek, güneşe maruz kalmak ve sağlıksız beslenmek kolajen üretimini yavaşlatan  etkenler arasında. 

Doğal yollardan kolajen sentezini arttırmak için beslenme düzeninizde bazı besinlere yer vermeniz faydalı olabilir. Kolajen, prokolajenden meydana gelir. Vücudunuz, prokolajen oluşturması için iki amino aside ihtiyacı vardır. Bular; glisin ve prolindir. Prolin, yumurta akı, süt ürünleri ve mantar, kuşkonmaz, lahana gibi sebzelerde bulunurken; Glisin ise daha çok et, balık, yumurta, süt ve baklagil gibi protein içerikli besinlerde bulunur, tavuk derisi ve jelatinde glisin içerir. C vitamini kolajen öncüsü olan prokolajen üremininde önemli bir rol oynadığı için yeterince C vitamini almak çok önemlidir. Geçtiğimiz yıl Orthopaedic Journal of Sports Medicine’da yayınlanan bir çalışmada C vitamininin bir kırıktan sonra kemik iyileşmesini hızlandırma, tip I kolajen sentezini artırma ve oksidatif stresi azaltma potansiyeline sahip olduğunu göstermiştir.