shutterstock_45530533Bu sefer diyet yapmaya karar verdiniz. Pazartesi başlayıp Salı biten diyetlerden yapmayacaksınız. Hazırlığınızı yaptığınız, motivasyonunuz ok yüksek kilolarınızla savaşmaya başladınız. Aradan 1 hafta geçti, 2 hafta geçti, 3 hafta geçti… Diyetinizi hala bozmadınız. Yağ kullanımını yok denecek kadar azalttınız, karbonhidrat alımı yapmıyorsunuz ve haftada 5 gün egzersiz yapıyorsunuz ama hala dirençli kilolarınızdan kurtulamadınız. Bunun nedenini çok merak ediyorsunuz değil mi?

Dirençli kilolarından kurtulamayan kişilerden o kadar çok ne yapmalarına dair  elektronik posta ya da mesaj alıyorum, kliniğe gelerek “Son çaremsiniz” diye neredeyse pes etmiş insanlardan hikayeler dinliyorum ki bu konuyu sizinle paylaşmak istedim.

Açık olacağım. Dirençli kilolardan kurtulmak biraz zor. Zor ama imkansız değil. Şimdi neden bu zorlanmalar yaşanıyor, çözümleri nasıl olabilir bir bakalım.

Yaşın ilerlemesine bağlı metabolizmanın yavaşlaması

Yaşa bağlı olarak metabolizmanın yavaşlaması en büyük sorunlardan biri. Yaş ilerledikçe eğer daha da hareketsizleşirseniz kas dokusu azalıp, yağ dokusu artar ve metabolik hız yavaşlar. Kas kaybına paralel olarak vücut su kaybeder, sarkmalar başlar. Özellikle kadında 30, erkekte 40 yaş sonrası metabolizmada yavaşlama etkisini gösterir. Önlem almak için geç değil, hangi yaşta olursa olsun vücudunuz size yardım eder. Ama hızlı sonuç almak yerine sabırlı olmanız gerektiğini her zaman hatırlayın. Bunun için vücudunuzu hareketli tutmak için elinizden geleni yapın. Koşu bandında veya yoga kursunda bir saatinizi harcayabilirsiniz ancak geri kalan 23 saatte ne yaptığınızı gözden geçirin. Çamaşırları toplamak, yemek pişirmek, TV izlemek, posta atmak veya araba kullanmak bile kalori harcamanıza yardımcı olur.

Yeterli kasınız olmayabilir

Ne kadar kasınız varsa o kadar çok yağ yakarsınız. Koşarken, kitap okurken veya uyurken kas dokunuz kalori yakmak için iş başındadır. Erkeklerin kadınlara oranla neden daha fazla kalori yaktığını kas kütlelerinin fazla olmasından anlayabilirsiniz. Öncelikle yağ, kas ve su oranınıza bakılmalı. Hedeflediğiniz kilo mevcut kas ve kemik yapınıza göre gerçekçi olmayabilir. İstediğiniz kiloya inmek için öncelikle kas yapınızı güçlendirmeniz gerekebilir. Bunun için kardiyoyla beraber ağırlık egzersizi de yapmayı deneyin. Fazla kalori yakmak için vücut geliştiren kişiler kadar kaslı olmanıza gerek yok ancak düzenli kas egzersizleri daha fazla yağ yakmanıza yardımcı olur.

Hormonların etkisi

Mide, beyin ve yağ hücreleri tarafından üretilen birçok hormonla peptidlerdeki (açlık ve tokluğu düzenleyen) bireysel genetik farklılıklar, obeziteye yatkınlık ve kilo vermede zorlukta büyük rol oynayabilir. İlerleyen yaşlardaysa kadınlardaki menopoz öncesi ve menopoz dönemi önemli belirleyicidir. Hormon değerlerinize bakılması en doğrusu olur. Endokronoloji doktoruna danışın, insülin ve tirod hormonlarınızın doğru çalıştığından emin olun. Fazla yemediğiniz halde çabuk yağlanıyorsanız mutlaka bu kontrolden geçmelisiniz. Menapoz döneminde kilo almamayı hedefleyin hatta fazla kilolarınız varsa vermeye çalışın.

İlaçlarınız sizi yavaşlatıyor olabilir

Diyabet, depresyon, yüksek tansiyon ve kronik hastalıklar için kullanılan bazı ilaçlar, zaman zaman iştahı artırıp vücudun yağ depolamasına neden olabilir. İlaçları kullanmaya başlamadan önce hekiminize bu konuyla ilgili danışabilir ve alternatif ilaçlar veya daha düşük dozlar isteyebilirsiniz. Ancak hekimize danışmadan ilaçlarınızın dozunu kesinlikle değiştirmeyin. Yavaş kilo vermenizin sebebini öğrenirseniz, kendinize haksızlık etmemiş olursunuz. Uzun vadeli hedeflerle kilo vermeyi deneyebilirsiniz. Bu durumda küçük değişiklikler sizin için mutlaka kutlanması gereken dönemler gibi olmalı. Haftada 300 gr. kilo kaybı bile üç ay sonunda 5 kg.’a denk gelir ve bir beden küçülmenizi sağlar. Oysa siz 300 gr. kilo kaybının yetersizliğine odaklanırsanız bu durumda yeme disiplininiz bozulur hatta kilo bile alabilirsiniz.